Reaalsus

Minu kitsamaks huviks ajuteaduses on eelkõige teadvus selle erinevates vormides. Nii on minu uurimisteemadeks erinevatel aegadel olnud uni, teadvustatud või kirkad unenäod (lucid dreams), tähelepanu, teadvuse neuraalsed korrelaadid ja arvutuslik neuroteadus. Üldiselt leian, et meie ajud on ägedad ning olen seda mõtteviisi püüdnud ka levitada.

Olen pidanud populaarteadusliku kallakuga unenäoblogi (hetkel talveunes): Oneirofiil
Kirjutasin ka külalispostituse Jaan Aru teadvusblogisse: “Ma tean, mida sa unes teed!”
Koos Jaaniga avaldasime arvamusloo “Maailma loomine ajus” (Jaanuar 2017, Sirp)
Väike persoonilugu: “Madis Vasser seob virtuaal- ja unenäomaailmad tegelikkusega”POP2

Olen ka üks Psühhobussi asutajatest – teeme psühholoogia inimestele mõistetavaks ja toome tavaelule lähemale läbi interaktiivsete katsete ja seletuste. Oma töö eest pälvisime ka 2014. aasta riiklikult tunnustatud teaduse populariseerija tiitli.

Käesoleval hetkel on minu põhitegevuseks Tartu Ülikooli arvutiteaduse Instituudi Arvutigraafika ja Virtuaalreaalsuse laboris doktorikraadi omandamine, üliõpilaste juhendamine, eksperimentide arendamine ja aju töömehhanismide uurimine .

Senine panus teaduskirjandusse:

  • Lõime tööriistakasti, millega luua lihtsasti erinevaid psühholoogilisi katseid VR’is.
    Vasser, M., Kängsepp, M., Magomedkerimov, M., Kilvits, K., Stafinjak, V., Kivisik, T., Vicente, R., & Aru, J. (2017). VREX: an open-source toolbox for creating 3D virtual reality experiments. BMC Psychology. DOI: 10.1186/s40359-017-0173-4
  • Arendasime välja uue paradigma tähelepanu ja ennustava kodeerimise ajuteooria uurimiseks. Lihtsustatult öeldes muutsime inimesed VR’is nähtamatuks.
    Laak, K-J., Vasser, M., Uibopuu, O J., Aru, J. (2017). Attention is withdrawn from the area of the visual field where the own hand is currently moving. Neurosci Conscious 2017; 3 (1): niw025. doi: 10.1093/nc/niw025
  • Tegime lõbusa katse, kus andsime inimestele virtuaalselt 3 või 4 kätepaari. Tahtsime teada, kas rohkemate kätega on inimesed efektiivsemad. Ei olnud.
    Kulu, S., Vasser, M., Zafra, R. V., Aru, J. (2016). The Human Octopus: controlling supernumerary hands with the help of virtual reality. bioRxiv; doi: http://dx.doi.org/10.1101/056812
  • Uurisime klassikalist muutusepimeduse fenomeni, aga 3D ruumis. Tulemused kinnitasid kahtlusi – meie tähelepanu järskude muutuste suhtes on vilets!
    Vasser, M., Kängsepp, M., & Aru, J. (2015). Change Blindness in 3D Virtual Reality. BioRxiv, doi: http://dx.doi.org/10.1101/025817
  • Kordasime teadustööd, mis uuris ajupiirkondade vahelist ühenduvust ärkvel ja magades. Katse käigus stimuleerisime osalejate ajusid võimsa magnetiga ning leidsime tõesti, et magades “suhtlevad” erinevad ajupiirkonnad omavahel vähem.
    Vasser, M., Aru, J., & Bachmann, T. (2014). Comparison of transcranial magnetic stimulation evoked electroencephalography potentials between waking and non-rapid eye movement sleep states. Journal of sleep research, vol. 23, pp. 255-255